Ekologiczny scenariusz jest przedstawieniem widowiska muzycznego, które świetnie nadaje się na obchody ,,Dnia Ziemi” w szkole i w środowisku. Poprzez śpiew, ruch i muzykę dzieci, ukazują zagrożenia Ziemi, jakie niesie ze sobą cywilizacja. Odpowiednio dobrane stroje, muzyka i układy taneczne, rozwijają wyobraźnię widza i zmuszają do refleksji i działania na rzecz ochrony środowiska. Scenariusz może być świetnym uzupełnieniem każdego programu ekologicznego w szkole podstawowej.
EKOLOGICZNY SCENARIUSZ ZESPOŁU WOKALNO – TANECZNEGO "PAPUGA"
Przesłanie: Ukazanie zagrożeń Ziemi, jakie niesie ze sobą cywilizacja.
WYSTĘPUJĄ: "kolorowe dzieci", "dzieci łąki" {biedronka, pszczółka, kwiatki, żabka}, cztery wysokie dziewczyny z długimi, tapirowanymi włosami, ubrane w czarne stroje z powiewającymi elementami szaro-czarnego materiału, chórek dziecięcy.
POTRZEBNE MATERIAŁY: cztery duże wykonane z błyszczącej folii zielone liście, cztery kolorowe, kartonowe pędzle, trzy miotły, duży, foliowy worek, czarna płachta materiału 3m/3m, gniecione papiery, kwiaty z jednej strony kolorowe, a z drugiej czarne z napisem SOS.
W programie wykorzystano fragmenty piosenek :"Moja planeta", "My chcemy grać w zielone" z repertuaru Majki Jeżowskiej, "Nie zabierajcie"- słowa: Agnieszka Jurkiewicz, muz. Zbigniew Aładowicz, "Niebieskie Smurfy"- Piotra Fronczewskiego.
KOLOROWA ŁĄKA
Grupa dzieci śpiewa i macha kolorowymi kwiatami, a na tle piosenki tańczą "dzieci łąki". "Niebieskie niebo i niebieski strumień, zielonym liściem mruga z trawy kwiat. A ta trawa jasna rzecz , zielona także jest, zielony cały piękny świat."
Na refrenie piosenki wbiegają "kolorowe dzieci" z pędzlami i malują świat na kolorowo. Ref." Wesołym dzieciom nie zabraknie nigdy niebieskich pędzli, kolorowych farb. To co szare, że aż wstyd, to przemalują w mig, bo dla nich to prostu żart !"
"Kolorowe dzieci" tańczą z "dziećmi łąki".
"Niebieską wstążkę wplata ktoś we włosy, w niebieską suknię, wpiął niebieski bez. Blady modry traci dech, Jak pięknie wszędzie jest! W kolorach cały, piękny świat. Ref. Wesołym dzieciom..."
Ten fragment ukazał, jak wygląda Ziemia bez ingerencji człowieka.
NADCIĄGA CYWILIZACJA
Muzyka zmienia barwę i tempo, informując nas o nadchodzącej grozie-niebezpieczeństwie. Przestraszone dzieci z pędzlami wybiegają. Pozostają dzieci imitujące łąkę. Swoimi ruchami i gestami wyrażają strach przed nadchodzącym złem. Muzyka narasta, a na scenę powolnymi ruchami wchodzą czarne postacie ciągnąc za sobą wielką, czarną płachtę materiału. Spłoszone "dzieci łąki" gromadzą się i kucają w jednym miejscu. Postacie symbolizujące zagrożenia ekologiczne przykrywają je płótnem Następnie w rytm muzyki "Moja planeta" tańczą, naśladując ruchy wiatru i wyrzucają ukryte pod strojami pogniecione papiery. Na scenie powiewają ich stroje i fruwają podrzucane przez nie śmieci. Śpiewająca grupa dzieci macha czarnymi kwiatami z napisem SOS
"Moja planeta, jest całkiem nie z tej Ziemi, Moja planeta, nie ma ceny. Moja planeta, jest rano niewyspana, Moja planeta, jest tam gdzie ty i mama. Moja planeta nie spadła tu z Księżyca, Moja planeta, to tajemnica, Moja planeta nas wszystkich tutaj wzywa! Moja planeta, od dziś musi być żywa!
Ref. SOS- to Ziemia woła ludzi, Jutro tlen już trudno będzie zbudzić. SOS -ratujmy siebie sami, SOS –do siebie wysyłamy"
Kolejną, nastrojową piosenkę śpiewa jedno dziecko, pozostałe dzieci włączają się w refrenie. Postacie na scenie wykonują delikatne ruchy w rytm muzyki.
"Przed wielu laty, rosły drzewa tu. Przed wielu laty, szumiał, pachniał, leśny bór. Było tak pięknie, śpiewały gwarno ptaki, O jakże trudno dziś, poszukać takich miejsc. Dlaczego tak się stało? Odpowiedź prosta jest: W związku z postępem ludzi, coraz mniej zielonych miejsc. Znikają drzewa, akweny czystych wód. W skażonej Ziemi tej, nie będzie chleba już
Ref. Nie zabierajcie nam przejrzystej wody srebrnych strug, Szumu wiatru, śpiewu ptaków i kolorowych, pięknych snów...."
NIECH ŚWIAT BĘDZIE KOLOROWY
W rytmie muzyki dziecięcych bajek {"Bolek i Lolek" "Koziołek Matołek"}, wbiegają na scenę "kolorowe dzieci". Na szyi mają zawieszone zielone liście. W rękach trzymają miotły i duży worek. Przepędzają czarne postacie i zabierają się do "sprzątania świata" z wszelkiego zła. Na koniec zdejmują czarną płachtę i chowają ją do worka. "Dzieci łąki" budzą się, przeciągają i wstają w radosnym uśmiechu. Kwiaty trzymane przez chór odwracają się kolorową stroną. Muzyka stopniowo przechodzi w melodię refrenu:
"Wesołym dzieciom nie zabraknie nigdy, Niebieskich pędzli, kolorowych farb. To co szare, że aż wstyd, to przemalują w mig, bo dla nich to po prostu żart!"
"Kolorowe dzieci" zostawiają miotły, zdejmują z szyi zielone liście i wykonują układ taneczny wraz z "dziećmi łąki", do piosenki "My chcemy grać w zielone"
"My chcemy grać w zielone, i chcemy by za domem rosło drzewo, i żeby ptak śpiewał. Nim zepsujecie wszystko, Zostawcie nam po listku, małej trawce i po truskawce. I jedną czystą rzeczkę –ZOSTAWCIE! Krajobraz na wycieczkę –ZOSTAWCIE! Z kwiatkiem łąkę i biedronkę –ZOSTAWCIE! My chcemy grać w zielone. / 3 razy
Zwykle to dorośli, bardzo się lubią złościć Że dzieci bałaganią, więc czemu teraz sami Wszędzie dymią i brudzą, strasznie się tym trudząc, I każdy tak się stara, by świat się zrobił szary. My chcemy grać w zielone..."
Na zakończenie maszerują dookoła sceny, śpiewając piosenkę:
"Ekologiczny świat, bez trujących śmieci, może dodać lat, dzieciom naszych dzieci. Ekologiczny świat – dodajmy mu lat!"
Jedno dziecko podchodzi do mikrofonu i kończy ekologiczny program słowami "Ziemia jest ogromną jabłonią, wystarczy owoców, wystarczy cienia dla tych, co się pod Nią schronią..."
"EKO-świat"
Opracowała: Małgorzata Konopielko |